Van ervaring naar Impact

Terug

Van ervaring naar Impact

Geschreven op 8 oktober 2025

“Voor mij is ervaringsdeskundigheid een vakgebied. Het gaat om hóe het je gesprek voert, hoe je echt contact maakt.”

Wie het sociaal domein wil verbeteren, moet luisteren naar de mensen om wie het draait. Dat klinkt logisch, maar in de praktijk is het nog lang niet vanzelfsprekend. Binnen Tinten Groep wordt daar bewust aan gewerkt met de inzet van ervaringsdeskundigen. Herman Visser is één van hen. Met zijn ervaring en opleiding maakt hij dagelijks de brug tussen het systeem en de wereld. “Ik zie het niet als een functie. Voor mij is ervaringsdeskundigheid een vakgebied. Het gaat om hóe het je gesprek voert, hoe je echt contact maakt.”

Vanuit ervaring naar actie

Herman is sinds maart 2023 in dienst bij Tinten Groep, als sociaal werker met ervaringsdeskundigheid. Herman begon zijn carrière in de retail. Door zijn ontwrichtende situatie is hij begonnen met de opleiding tot ervaringsdeskundige via Noorderpoort, opgezet in samenwerking met de gemeente en Tinten. Met die achtergrond en zijn eigen ervaringen op het gebied van verslaving, schulden en het accepteren van zijn identiteit zet hij zich nu in voor anderen. “Ik durf me zonder enige gêne op te stellen. Ik ben niet bang om mezelf te geven.”

Eerlijkheid is alles

Voor Herman is eerlijkheid de basis. “Jarenlang heb ik een leugen in stand gehouden. Mooie verhalen opgehangen omdat er een gat in mijn cv zat. Maar dat was gewoon een onzinverhaal”, zegt hij. “Kwetsbaarheid is juist belangrijk, ook richting instanties. Ik weet uit persoonlijke ervaring hoe lastig het is om in de bijstand te zitten. Of hoe streng voorwaarden van de gemeente kunnen zijn. Dat neem ik altijd mee.” Daar zit voor Herman ook de kracht van zijn rol: het oprecht aangaan van gesprekken, met kennis van de leefwereld én het systeem.

Vechten voor je plek

De start binnen de organisatie ging niet zonder slag of stoot. “Ik heb heel erg het gevoel gehad dat ik mezelf moest profileren. Sommige collega’s waren terughoudend met het inzetten van mij bij een casus of hadden niet goed voor de bril wat mijn toegevoegde waarde kon zijn”, vertelt Herman. Dat beeld leeft soms breder, merkt hij: “Er zijn ook organisaties met slechte ervaringen. Vanuit de opleiding leer je dat jezelf in de kaart moet spelen. Ik moest echt mezelf in de etalage zetten.” Tegelijkertijd ziet Herman hoe de samenwerking zich ontwikkelt. “Ik heb veel geleerd van een maatschappelijk werker die in het begin heel kritisch was. Nu hebben we een super goede samenwerking.” De inzet van ervaringsdeskundigheid is bij Tinten inmiddels breder ingebed. Herman is bijvoorbeeld actief betrokken bij presentaties, casuïstiekbesprekingen en overleggen.

Het kenniscafé

Het eerste kenniscafé binnen Tinten heeft inmiddels ook plaats gevonden, op initiatief van Tinten Academie en Herman. “Hier zijn alle ervaringsdeskundigen van de Tintengroep uitgenodigd om kennis met elkaar te delen en het vak nog meer op de kaart te zetten binnen Tinten. Het werd zeer goed ontvangen en er zijn al vervolgbijeenkomsten gepland”, vertelt Herman. Op termijn hoopt hij op meer verbinding: “Het zou mooi zijn als er een databank komt. Zodat je weet: deze ervaringsdeskundige heeft ervaring met bijvoorbeeld schulden of verslaving. Dan kun je elkaar gericht inzetten.”

Elkaar versterken

Ervaringsdeskundigheid is niet in één vorm te vangen, benadrukt Herman. “Het is niet één vak. Iedereen brengt zijn eigen ervaringen, kwaliteiten en stijl mee. Wat we gemeen hebben, is dat we weten hoe het is om aan de andere kant te staan. En dat geleerd hebben om die ervaring professioneel in te zetten.” Voor Herman is dat precies waar het om draait: “Het vak moet zijn waarde behouden. Dat kan niet zonder samenwerking. De één ondersteunt individueel, de ander juist collectief op beleidsniveau. Het gaat erom dat je elkaar versterkt.”

Delen via social media