Training Gespreksvoering: hoe motiveer ik mijn klant?

Training Gespreksvoering: hoe motiveer ik mijn klant?

Divosa biedt professionals in het sociaal domein een driedaagse training aan over het vergroten van zelfsturing en motivatie van klanten. Wil je samen met je collega's ontdekken hoe jullie je klanten (nog meer) kunnen motiveren? Benieuwd hoe je samen wetenschappelijk onderbouwde theorieën kunt toepassen in de praktijk? Geef je gemeente dan op voor deze incompanytraining. Is de incompany-training geen optie voor je organisatie of wil je graag leren van vakgenoten uit andere gemeenten, dan kun je dezelfde training ook bij Divosa volgen. Divosa biedt de training meerdere keren per jaar aan. Kijk hiervoor in het overzicht van bijeenkomsten.

Uit onderzoek weten we welke manieren van gespreksvoering effectief zijn om zelfsturing en motivatie van klanten te vergroten en welke niet. In deze training komen drie bewezen effectieve begeleidingsmethodes én de bijbehorende basishouding aan bod. Deze breed inzetbare methodes worden vertaald naar de praktijk van de professional, zodat je er de volgende werkdag mee aan de slag kunt.

Wat ga je leren?

Je maakt kennis met 3 methoden die bewezen effectief zijn (1. Leerdoelen stellen, 2. Motiverende gespreksvoering, 3. Oplossingsgericht werken). De volgende vragen worden tijdens de training behandeld:

  • Welke basishouding is het meest geschikt?
  • Welke gespreksvaardigheden werken goed?
  • Hoe kan ik effectief doelen stellen met klanten?
  • Hoe ontstaat motivatie?
  • Hoe kan ik de (latente) motivatie aanspreken en versterken?
  • Hoe ontlok ik zelfmotiverende uitspraken?
  • Hoe voorkom en verminder ik weerstand?
  • Hoe breng ik inspirerende waarden van de cliënt aan het licht?
  • Hoe vergroot ik hoop en vertrouwen als mijn klant denkt dat hij iets niet kan?
  • Hoe stimuleer ik kleine stappen, zodat de klant in beweging komt?
  • Hoe maak ik de vertaalslag naar mijn eigen praktijk?

Programma

Dag Dagdeel Inhoud
Dag 1 Ochtend Een basishouding die (plezierig) werkt
Middag Effectief doelen stellen met klanten
Dag 2 Ochtend Verlagen van weerstand en vergroten van motivatie
Middag Ontlokken van verandertaal; motiverend informeren en omgaan met weerstand
Dag 3 Ochtend Vergroten van vertrouwen in eigen kunnen
Middag Oefenen en inbreng casuïstiek

Trainer

Arjan van Dam

Arjan van Dam is psycholoog en trainer. Hij heeft ruime ervaring in de re-integratie en ontwikkelde voor Divosa de werkwijzer 'Gespreksvoering: Sturen op zelfsturing door motiveren en confronteren' en de online training Gespreksvoering. Ook schreef hij het boek 'De kunst van het falen' en is hij online coach voor 'Psychologie Magazine'.

Voorbereiding en downloads

In alle drie de dagen ligt het accent op de praktijk. De theorie voor de trainingsdagen wordt in de werkwijzer behandeld, die de deelnemers voorafgaand aan de training voorbereiden.

Wat vinden eerdere deelnemers?

Lees het interview met Johanna Tuinstra, consulent Werk en Inkomen bij gemeente Zuidhorn over haar ervaringen met de trainig én die van haar cliënten.

Niveau: MBO
Duur: 2 - 3 dagen
Locatie: fysiek
Kosten: aan deze training/opleiding zijn (mogelijk) kosten verbonden

Aanbieders

Voor wie

Professionals in het sociaal domein.

Resultaat

  • Leerdoelen stellen
  • Motiverende gespreksvoering
  • Oplossingsgericht werken

Gerelateerde opleidingen